Drömmen i fokus

21 Apr

Idag känns våren avlägsen. Snön faller trots att det snart är maj månad. Jag sitter i soffan och drömmer mig bort till varma soliga dagar. Drömmer om att få sätta ut mina tomatplantor i växthuset. Drömmer om att ta fram grillen, äta en god middag med nyskördade grönsaker som tillbehör.

Det dröjer nog ett tag till innan jag kan börja med alla utomhusprojekt, så tills dess får jag dona på här inne istället. Men idag får det bli en dag utan större projekt, jag bara njuter av att det är helg och tar mig lite mer kaffe och en extra kaka!


Mitt favoritrecept på drömmar finns i VÅR KOKBOK och så här gör du de små guldklimparna!

75 g smör
1 ½ dl socker
½ dl olja med neutral smak
2 ½ dl vetemjöl
½ tsk hjorthornssalt
1 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 150 grader. Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt oljan och rör smeten pösig. Blanda mjöl, hjorthornssalt och vaniljsocker och rör ner i smeten. Rulla degen till små bollar, ca 40 st. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter tills kakorna är guldgula och ytan har spruckit lite.

Sätt på kaffepannan och njut!

Kommentera

