Ur mormors linneskåp

23 Apr

Hemvävda lakan. Vardag på mormors tid, lyx idag. När mormor flyttade kunde hon inte ta med sig alla lakan som fanns i de överfulla linneskåpen. Lakan med spets och monogram, precis som det skulle vara. Dessutom fanns där flera rullar med spets!

Jag tycker det är så otroligt vackert med dessa gamla handverk! Att de bara ska ligga i linneskåpet känns som slöseri. Nej, när så mycket tid och arbete lagts ner borde det visas upp!

Några av lakanen och lite spets har nu blivit köksgardiner, både en hissgardin och längder, och en gardin till dotterns rum. Dessutom blev det ett påslakan till henne.

Till den här gardinen använde jag mig av ett lakan med påsydd spets och mormor och morfars monogram. Det fanns två likadana band av spets som passade perfekt som knytband!

Till längderna har jag använt två helt vita lakan. Jag sydde fast en spets och använde överdelen av ett par gardiner från IKEA som jag hade liggandes.

Den här gardinen är också ett lakan med färdig spetsrand. Knytbanden sydde jag av vit lakansväv och dekorerade dem sedan med rosa dekorband.

Jag sydde ett påslakan som jag sedan dekorerade med lite spets som jag lagt ovanpå en brun tygremsa. Lite broderi och sen var det klart!

2 svar to “Ur mormors linneskåp”

  1. Kors och Tvärs 23 april, 2012 den 06:32 #

    Oj så fint det blev av av alla lakan vi inte ville ha 🙂 Du har väl inget emot att jag länkar till din blogg från mej. Kramiz

    • smattgorgott 23 april, 2012 den 06:37 #

      Tack tack! Det går fin fint det 🙂 Kram kram!

Kommentera

