Chokladbullar

27 Apr

Äntligen fredag!
Trots att jag är hemma hela veckorna kommer ändå den där härligt pirriga fredagskänslan varje vecka. Då vet jag att vi har två härliga dagar framför oss då vi får mysa och ha kul tillsammans hela familjen.

Den här helgen välkomnar jag med chokladbullar. Receptet hittade jag på en av mina favoritbloggar, Söta saker.
Bullar fyllda med chokladkräm och stora bitar av vit choklad. Fram med huckle och förkläde och baka du med!
     

Bullar
150 gram smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk stött kardemumma
ca 14 dl vetemjöl

Chokladkräm
1 dl mjölk
1 1/2 dl grädde
1 dl socker
1 msk smör
100 g hackad mörk choklad

100g grovt hackad vit choklad
Ägg till pensling
Pärlsocker

Börja med att koka krämen. Koka allt utom chokladen till en tjock kräm. Ta av kastrullen från spisen och rör ner chokladen.

Smält smöret till degen. Tillsätt mjölken. Rör ut jästen och tillsätt resten av ingredienserna. Låt jäsa i 30 min. Dela degen i två delar och kavla ut. Bred på chokladkrämen och strö över den vita chokladen. Rulla ihop, skär i bitar och lägg i formar. Jäs ytterligare 30 min. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 250 grader 5-10 min.

Trevlig helg!

2 svar to “Chokladbullar”

  1. Kors och Tvärs 27 april, 2012 den 08:21 #

    Men dom här bullarna kommer att bli en stark konkurrent till mina Amerikanska bullar! Låter ju jättegott med chokladen i 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ny energi « Smått gör gott - 6 maj, 2012

    […] varit sista tiden.  Nu ska här bli andra bullar. Bullar, mums…kanske skulle unna sig en chokladbulle? Nej, nu får det vara slut på gofika ett tag framöver. En kopp te och en finncrisp med ost […]

Kommentera

