En magiskt chokladtårta!

20 Aug

IMG_4492

Den här chokladtårtan är magisk! I alla fall om ni frågar mig. Jag har gjort den en gång tidigare och den var även en del av dessertbordet jag skrev om i förra inlägget. Nu kommer receptet så ni alla kan ta del av denna himmelska tårta. Receptet kommer från början från Roy Fares, men jag har gjort en liten annan botten och en annan kolasås. Originalreceptet hittar ni här.

IMG_4486

Bottnar

270g (4,5dl) vetemjöl
450g (5dl) socker
135g (3,38dl) kakao
9g (9krm) bikarbonat
3 ägg
2 tsk vaniljessens
6g (6krm) bakpulver
7g (5,6 krm) salt
90g (0,96dl) neutral olja
265g (2,65 dl) mjölk
20g (4tsk) vitvinsvinäger
285g (2,85dl) hett kaffe (kan bytas ut mot vatten)

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt därefter de våta. Vispa i 2 minuter. Häll upp smeten i 3 eller 4 engångsformar (aluminiumformar), beroende på hur stora och tjocka bottnar du vill ha. Bottnarna ska vara smörade och bröade. Grädda 20-30 minuter. Passa noga, kakan ska vara kladdig med stickan ändå torr.

Marshmallowsfyllning

250g rumstempererat osaltat smör
120g (2dl) florsocker
3g (1tsk) vaniljsocker
213g (en burk) marshmallowsfluff

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker riktigt fluffigt. Tillsätt marshmallowsfluffen och vispa slätt.

Chokladsmörkräm

300g mjölkchoklad
300g rumstempererat osaltat smör
8g (1msk) vaniljsocker
150g (4-5st) äggvitor
220g (2 1/2)dl) strösocker
1 nypa salt

Smält chokladen och låt svalna. Lägg ägg, salt och socker i en skål. Sätt över ett vattenbad och rör tills sockret har smält. Ta av från värmen och vispa till en styv maräng. Vispa ner smöret i marängen och sist chokladen. Det här går bra att göra dagen innan och låta stå i rumstemperatur. Den blir lite lättare att jobba med då.

Kolasås

2dl grädde
2dl socker
2dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
flingsalt

Koka ihop alla ingredienser tills såsen är tjock. Smaka av med flingsalt.

Montering

Bred ett lager marshmallowsfyllning på botten och häll sedan på kolasås. Upprepa på varje lager. Täck sedan tårtan med chokladsmörkräm.

IMG_4499

På dessertbordet fanns även äppelkaka, receptet på den finns här

Det bjöds också på små vaniljhjärtan. Receptet finns här. Istället för att skära i rutor tryckte jag ut hjärtan med en pepparkaksform.

Trevlig bakning!

2 svar to “En magiskt chokladtårta!”

  1. Britt Inger 26 augusti, 2014 den 02:48 #

    Hej! inte för att jag tycker din fina tårta ser smaskig ut, men det som jag vill fråga om är ett virkat bokmärke som jag tror du har gjort. Jag har på nätet sökt efter virkade bokmärken när jag på en bild såg ett bokmärke som jag tyckte verka fint. Bilden förde mej till din bloggsida, men jag hittar den inte. Vet du vad jag menar? Tacksam för svar om eller inte du har gjort det.
    Med vänlig hälsning
    Britt Inger Thorén

Kommentera

